tiistai 26. toukokuuta 2015

Ruokavalioremontti

Tapa yhdistää Nike ja juustokakku. :)
PT-projektin aloitettuani (jos mietit mistä puhun, kurkkaa täältä) täytyi miettiä miten liikun, mutta myöskin miten syön ja juon. Ravinnon osuutta kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ei pidä vähätellä. Missä mulla on ravinnon suhteen parannettavaa sitten? Aika monessa asiassa.

Ensinnäkin syön liikaa herkkuja. Tämä kuitenkin menee kausittain, olenhan tunnesyöppö. Mutta on ehkä hyvä tiedostaa kuinka paljon viikkoon kaikkea ylimääräistä hyvää meneekin kurkusta alas. Mulla - niin kuin varmasti monella muullakin - on herkkukausina tapana palkita itseäni ostamalla herkkuja ikään kuin taputuksena olalle: "hyvä tyttö, hyvin tehty". Todellisuudessa monesti herkkuja syötyäni tajuan, että on niin tukala olo ja turvoksissa, että olisi ollut paljon parempi jo siltäkin kantilta, etten olisi syönyt niitä. Monesti mietin, että haluaisin ostaa niin houkuttelevia marjoja tai superfoodeja, mutta koen ne liian kalliiksi. Loppujen lopuksi se ei niin kallista edes ole - useimmiten huomaan, etten pysty edes niin paljon syömäänkään hedelmiä ja/tai marjoja, kuin mitä esimerkiksi popcornia hotkien menisi. Popparit on mun Akilleen kantapää, niin kuin monet tietääkin. Oon pienestä asti oppinut syömään popparia, lähinnä koska iskällä niitä sai syödä, kun olin siellä viikonloppusin kylässä. Ja se oli siellä tapa. Jännä miten kaukaa menneisyydestä sekin on jäänyt. Nykyään musta on puoliksi jo niin kivaa käydä leffassa sen takia, että sieltä saa niin hyviä (= rasvasia) leffapoppareita.

Toiseksi syön liian vähän hedelmiä ja etenkin niitä marjoja. Ravintosuositusten mukaan (lähde) juureksia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja sieniä tulisi nauttia vähintään 500 g (tarkoittaa 5-6 annosta päivässä). Näistä puolet tulisi olla juureksia ja vihanneksia ja puolet marjoja ja hedelmiä. Noh, mullahan se on suurin piirtein 80 % vihanneksia, 10 % juureksia, 18 % hedelmiä ja 2 % marjoja. Eli hedelmien ja marjojen osuus on varmaan sellaset 20 %, kun sen pitäis olla 50 %. Ne mun syömät vihannekset on olleet myöskin aika ykspuolisia - esimerkiksi yrtit ja erilaiset salaatit on jääneet vähemmälle. Useimmitenhan se salaatti on ollut lehtisalaattia tai esimerkiksi kiinankaalia...

Iso ongelma mulla on aina ollut veden juonnin kanssa. Juon todella huonosti vettä. En kovin usein edes ole janoinen ja jos olen, niin yleensä juon siihen jotakin muuta (useimmiten maitoa tai limua). Ja pienikin veden puute elimistössä voi olla kriittinen, vesi kun on elintärkeä elimistön toiminnalle. Siitä ehkä aiheena joskus myöhemmin lisää. Eikö olekin hyvä paasata ja kertoa asiasta, jota ei itse osaa vuosienkaan jälkeen noudattaa? Muistan aikoinaan kilpaurheiluaikoina, kun mulle paasattiin nesteytyksestä, ja mä en vaan millään saanut sitä vettä juotua tarpeeks. Ja sama trendi jatkuu. Tiedän kuinka tajuttoman tärkeetä olisi juoda riittävästi vettä, mutta mä joudun (sanalla sanoen) pakottamaan sen veden kurkusta alas. Veden saan ainoastaan menemään helposti alas liikkuessa ja kovalla helteellä. Soodastreamin avulla saan paljon helpommin veden alas tai sitten veden täytyy olla jääkylmää ja "mausteena" sitruunaa.

Muita ongelmia ovat muun muassa ihan liian suuret annoskoot sekä liian pitkät ateriavälit. Annoskoot oli aikoinaan ongelma, kun lopetin kilpaurheilun. Urheillessa söin todella paljon ja jatkoin samaa vauhtia lopetettuani. Sehän johti tietysti lihomiseen, koska en liikkunut ollenkaan tarpeeksi. Ateriavälejä on aina myös tolkutettu mulle, mutta pitkien ja kiireisten päivien takia useasti ne pienet välipalat unohtuu. Tekosyitähän ne vaan on ja siksi onkin aika ehkä tehdä asialle jotain!

Paljon muitakin ongelmia mun ruokavaliossa on, mutta nää on näitä suuria linjoja, jotka on pielessä ja vaikuttaa moneen asiaan. Etenkin toi vesi, se kyllä on tiedossa. Mutta näihin siis yritän saada muutosta, ja osaan olen saanutkin! Siitä lisää myöhemmin ;) Onkos jollain muulla ongelmia esimerkiksi veden juonnin kanssa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti